Wednesday, May 10, 2017

SIMPANAN KECEMASAN (3 BULAN GAJI)

SURAT BUAT TEMAN.
.
Kehadapan kawan-kawanku yang sudah berkerja atau baru berkerja.
.
Aku di sini baik-baik sahaja.
Aku cuma mahu berpesan beberapa perkara. Yang mana aku rasa aku harus menyampaikan pesanan ini sebelum ada di antara kita tersilap langkah.
.
Aku mengerti perasaan mendapat habuan gaji dihujung bulan.
Ribuan ringgit masuk ke dalam akaun kita.
Durian runtuh. Ada seperti udang merah, D24 ada yang seperti Musang King.
.
Aku mengerti perasaan menggelintin nak bercuti ke sana sini.
Juga perasaan hendak membeli itu ini dan sewaktu dengannya.
Ada juga yang nak makan di tempat mahal sebagai tanda reward diri.
.
Ada juga yang lebih bijak, hendak gunakan gaji untuk membeli rumah atau mungkin berkahwin dengan pasangan.
.
Aku okay dengan semua itu.
.
Tapi, sebelum kita mengalirkan gaji kita ke tempat-tempat seperti itu, ada baiknya, kita adakan dahulu simpanan 3 bulan gaji.
Lebih baik lagi 6 bulan gaji.
.
Contoh.
Andai kata gaji korang RM2,000 sebulan, 3 bulan gaji bermakna RM6,000 untuk simpanan.
.
Simpan di bank yang kita jarang gunakan.
Bukan untuk aku tapi untuk simpanan kecemasan kau di saat kau sesak nanti.
.
Selamat berkerja.
.
Daripada kawanmu,
Mekanik Lori.

0 comments: