Monday, April 17, 2017

TABUNG RARE

Aku ada tabung rare.
Tabung yang mungkin tak ramai orang ada.
Korang boleh cuba.
.
Macam ini kisahnya.
Sewaktu aku belajar kat UTM, aku ada seorang kawan yang mana ada minat yang sama --menabung duit syiling dan not hijau rm5.
.
Genap je sebulan, masing-masing tunjuk hasil.
Bila tengok member punya lagi tebal, makin semangat nak simpan.
.
Bila beli barang kedai, ada baki, aku asingkan.
Jumpa duit syiling bawah katil, aku kutip, aku masuk dalam tabung. Walaupun 5 sen. Kecing kecing.
.
Bulan kedua, aku masih kalah lagi.
Tak boleh jadi. Jadi aku fikirkan cara lain.
.
Oh. Memandangkan member aku seorang smoker, aku buat tabung lain.
Aku gelarkan, "Tabung sepuntung winston". Haha.
Tiap kali dia beli rokok, nilai rokok yang dia beli, aku asingkan duit aku.
.
Misalnya, dia keluar duit rm15 untuk sekotak rokok, aku asingkan rm15 aku dalam tabung rare aku.
.
Kadang sehari 2 kotak (rm30). Lepas 2 hari, dia beli lagi 2 kotak. Esok dia beli sekotak.
.
Memang banyak simpanan aku masa belajar dulu.
Seminggu dah ratus. Sebulan? Uishh.
Makin lama, makin aku tak tahan.
Simpan punya simpan, sampai duit makan pun aku takde.
.
Tapi dia masih rilek lagi dengan tabung syiling yang semakin berat dan not hijau rm5 yang semakin menebal.
Aku menjadi hairan.
.
Bila aku kaji selidik, aku mengamati rutin harian dia, rupanya member aku ni tokan (penjual rokok).
.
Patutlah.
.
Hmmm. Lama juga aku tenung mamat tu.
Last-last aku guna simpanan tabung rare aku, masuk minang Anis.
.
Haha.

0 comments: