BELI RUMAH ‘SECOND HAND’. LAKUKAN 3 PERKARA INI UNTUK JIMATKAN KOS PEGUAM
Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
Pembeli rumah ‘second hand’ perlu melakukan banyak proses pertukaran nama pada segala bil dan dokumen yang ada.
Ramai pembeli rumah ‘second hand’ terlepas pandang perkara-perkara
penting yang perlu dilakukan lebih-lebih lagi si pembeli rumah pertama.
Kebanyakan pembeli rumah ‘second hand’ ini beranggapan selepas selesai
urusan beli rumah, sudah tidak perlu lakukan apa-apa lagi. Hanya tinggal
nak masuk rumah sahaja.
Selepas urusan beli rumah ‘second hand’ pembeli perlu lakukan pertukaran nama pada 3 perkara ini :
1) Tukar nama ada segala bil utiliti
Ramai pembeli terlupa dan terlepas pandang untuk menukar nama pada
segala bil utiliti seperti bil elektrik, bil air, dan juga Indah Water.
Sepatutnya, setelah selesai sahaja urusan jual beli rumah ‘second
hand’, pembeli perlu ke pejabat pembekal perkhidmatan utiliti seperti
TNB, SBA, dan IWK untuk membuat pertukaran nama.
Ini bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan apabila sampai bil dirumah, nama orang lain (nama penjual).
Untuk melakukan pertukaran nama pada bil utiliti, pembeli rumah boleh menggunakan dua cara ini :
A: Buka akaun baru
Pembeli rumah boleh buka akaun baru untuk bil utiliti tersebut dan
perlu membayar wang deposit dengan jumlah bergantung kepada jenis rumah
yang dibeli.
Setelah selesai proses pembukaan akaun baru,
pemilik asal boleh lah membatalkan kesemua akaun lama. Tapi sebelum itu,
sila pastikan pemilik asal rumah anda membayar segala tunggakan yang
ada ya!
B: Sambung guna akaun pemilik lama
Pemilik
baru boleh mengekalkan akaun lama pemilik lama, tapi hanya perlu lakukan
pertukaran nama sajaja. Tetapi dalam kes ini, pemilik baru perlu
memulangkan bayaran deposit bil utiliti kepada pemilik lama.
Ini kerana pemilik lama tidak akan terima deposit selagi tidak melakukan pembatalan akaun.
2) Tukar nama pada rekod cukai pintu
Ramai juga yang terlepas pandang untuk lakukan permohonan pertukaran cukai pintu.
Sebagai pemilik baru, anda perlu pergi ke Majlis Daerah atau Majlis
Perbandaran untuk buat pertukaran nama dalam rekod cukai pintu.
Berikut merupakan senarai dokumen yang perlu disedikan untuk proses pertukaran nama ini:
• Salinan kad pengenalan
• Salinan SNP
• Salinan geran (yang telah dipindah milik kepada nama pemilik baru)
• Salinan cukai pintu terkini
Pembeli juga perlu buat bayaran caj perkhidmatan yang sepatutnya.
3) Tukar nama pada bil ‘maintenance’ dan caj servis
*Proses ini hanya tertakluk pada rumah berstrata sahaja.*
Pembeli perlu memaklumkan kepada bahagian ‘maintenance’/ JMB (Joint
Management Body) bahawa anda adalah pemilik baru unit tersebut.
Proses ini dilakukan supaya pihak pengurusan dapat mengemaskini rekod
pemilik baru dan segala bil penyelenggaraan dan caj servis akan dihantar
kepada pemilik baru, iaitu anda!
Yang menjadi isu dalam proses ini ialah, siapakah yang bertanggungjawab untuk melakukannya?
Adakah penjual, pembeli, atau peguam?
Untuk pengetahuan, proses pertukaran nama ini adalah tanggungjawab
pembeli. Cuma ada sesetengah peguam yang menawarkan servis ini sekali
dengan urusan jual beli.
Sebenarnya proses ini bukanlah satu
tugas wajib bagi seorang peguam. Sekiranya ada peguam yang menawarkan
perkhidmatan ini, sudah tentu pembeli akan dikenakan caj yuran guaman.
Untuk kurang dan menjimatkan kos, pemilik rumah atau pembeli boleh
melakukannya sendiri. Bukanlah satu proses yang rumit pon, Cuma kena
luangkan masa sedikit untuk uruskannya.
Sekiranya pemilik baru
atau pembeli rumah tidak melakukan proses pertukaran nama ini, dan ada
pula tunggakan yang masih belum dijelaskan, pemilik asal akan dituntut
oleh pihak atasan.
Jadi, penting juga untuk pemilik asal melakukan ‘follow up’ dan sahkan pertukaran nama dilakukan atau tidak.
Jangan pula apabila sudah dapat rumah, segala tanggungjawab dilupakan. Kesannya, diri sendiri yang perlu tanggung.
Artikel ini telah diolah dari Gila Hartanah
0 comments:
Post a Comment